מניעת מחלות עם תזונה נכונה ומזון בריא

סלט לתזונה בריאה
פרסומת

בעידן הנוכחי, המודעות לצורך ולמשמעות של תזונה נכונה גבוהה מאוד. אין זה אומר שכל אדם באמת מקפיד על צריכת אוכל בריא בלבד, אך אפשר לומר שאנחנו נמצאים כבר במחצית הדרך, כשרוב רובה של האוכלוסייה המודרנית יודעת היטב עד כמה חשוב לאכול נכון. כאן ננסה להסביר את הקשר הישיר בין מחלות לבין תזונה נכונה – בתקווה להעלות עוד את המודעות, ולגרום לעוד כמה אנשים להבין עד כמה חשוב לאכול נכון, ועד כמה זהו עניין שאין לזלזל בו או להתעלם ממנו.

 כיצד המזון שלנו משפיע על הבריאות של הגוף?

 מחלות הן מצב אשר נגזר משני מקרים, בגדול: מצב נפשי מסוים (משום שבגופנו, הנפש והגוף קשורים יחד היטב) ומעין ‘תקלות’ בתפקוד הגוף. התקלות הללו נובעות לא פעם ממחסור במצרכים להם זקוק הגוף כדי לתפקד – מצרכים שמגיעים ברובם דרך המזון והשתייה שאנו צורכים מידי יום.

 דיאטה לא מאוזנת היא דוגמא נפלאה להשפעה של אופי המזון שאנו צורכים על בריאות הגוף: אדם אשר מחליט לנקוט בדיאטה כזו, בה הוא מוותר על אחד מאבני הבניין של הגוף (לדוגמא: חלבונים, שומנים או פחמימות), יגלה תוך זמן קצר כי החלטה זו מביאה לשלל השלכות גופניות עליהן כלל לא חשב: עייפות רבה, כאבי ראש, נשירת שיער ואפילו דיכאון.

 חשוב להבין: המזון שאנו צורכים משפיע על כל תחום בחיינו. הוא קובע כמה הגוף יהיה חזק, הוא משפיע על הסיבולת שלנו ועל היכולת שלנו להתמודד עם פעולות שדורשות מאמץ רב, הוא משנה את מצבו של כל איבר בגוף ואף יכול להשפיע עלינו מבחינת הנפש – לשנות את מצב הרוח שלנו, לעורר או לעייף אותנו וכדומה.

 אבל, מעל לכל, המזון שאנו צורכים משפיע על הבריאות הכללית שלנו. מזון בריא שנצרך בצורה נכונה, יכול למנוע הופעת מחלות – החל בדיכאון כרוני, שפעת והצטננות ועד מחלות דם, כליות וסוגים שונים של סרטן. למזון שלנו יש כוח ומשמעות רבה. לכן, עלינו לחשוב היטב על כל מה שאנחנו מכניסים לפה.

 אילו מחלות ניתן למנוע על ידי אוכל בריא?

 אם נעשה זאת בצורה כללית, הרי שצריכת מזון בריא יכולה למנוע כל מחלה, או לכל הפחות להפחית את חומרתן ואת תדירות הופעתן. ניתן כאן כמה דוגמאות מרכזיות להשפעות הידועות של אוכל על מחלות שונות:

  • צריכת ויטמינים שונים מסייעת למניעת סרטן: ישנם לא מעט סוגי ויטמינים אשר משמשים כמגנים מפני התפתחות סרטן – ובמיוחד כאשר הם נלקחים יחד.
  • שמנים מן הצומח ושמני דגים מסייעים לפעילות הקוגניטיבית: ובכך שומרים על הריכוז ומשפרים את פעולת מערכת העצבים – ויכולים למנוע, כך טוענים, מחלות הקשורות לתפקוד המוח כמו פרקינסון.
  • אוכל לא בריא יכול לגרום להשמנת יתר: לכולם ידוע כיום כי עודף קלוריות ושומנים ‘רעים’ מביא להצטברות שומן רבה בגוף, אשר יכול להביא להסתיידות וסתימת עורקים.
  • אוכל עתיר מלחים עלול לגרום ליתר לחץ דם: ישנם שלל גורמים שיכולים לעודד את התפתחות המחלה (שנקראת גם ‘הרוצח השקט’), אך המלח הוא אחד הזרזים המרכזיים בכל הקשר לתזונה שלנו.
  • ויטמינים ואומגה 3 שומרים על העיניים: הם יכולים להגן מפני היחלשות הרשתית, מפני עייפות העין בישיבה ממושכת מול המחשב ואף למנוע מחלות עיניים כגון קטרקט, גלאוקומה וניוון של מרכז הראייה.
  • אוכל עתיר סוכרים ו’דביק’ מעודד עששת: השאריות שמצטברות על השיניים הופכות מהר מאוד לחומצה מאכלת, אשר יוצרת את החורים שכולנו ‘אוהבים’ ומביאה עמה מחלות שיניים קשות (דלקות חניכיים למשל), עד כדי טיפולים מורכבים ואף השתלות שיניים.
  • שתיית מים מסייעת לגוף בשלל אספקטים: היא מאפשרת לגוף להיפטר ביתר קלות ומהירות מרעלנים, היא מסייעת לגמישות העור ומשפרת את תפקוד התאים.
  • תזונה נכונה משפיעה על בריאות העור: אוכל שומני, מתועש ועתיר כימיקלים יביא לעור שמנוני, מוכתם ומלא פצעים. אוכל בריא ישמור על אלסטיות העור, על הזוהר שלו ועל צבעו הטבעי.

 חשוב לזכור כמה נקודות מפתח לתזונה נכונה:

  • צריכת מים בכמות של 1.5 ליטרים לפחות ביום (גם שתיית מרק, לדוגמא, נכללת כאן. מרקים כוללים כמויות גדולות של נוזלים וגם משביעים מאוד.)
  • אכילת ירקות בכמות רבה
  • הקפדה על צריכת חמשת אבות המזון: שומנים, חלבונים, פחמימות (מורכבות), ויטמינים ומינרלים
  •  אכילת 4-6 ארוחות קטנות עד בינוניות לאורך היום, במקום שלוש ארוחות גדולות
  • צריכת מזון דיאטטי אמיתי (ולא תחליפי סוכר, לדוגמא).

 המאמר נכתב באדיבות ד”ר אודרי קפלן – מומחית בעלת שם בינלאומי בתחום בריאות העין וטיפול בגלאוקומה וקטרקט.

פרסומת
שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email

רוצה להתעדכן בכל פעם שאני מפרסמת מתכון חדש?